La Barceloneta
Barcelonès
19 de març de 2018
La Barceloneta és un barri mariner de Barcelona construït el 1753 i projectat pels
enginyers del capità general de Barcelona, el marquès de la Mina. Havent fet
una sortida amb la gent de l'Aula Universitaria, vaig voler ensenyar a la
Marisa tot allò que ens va ensenyar la guia del Museu d'Història de Catalunya.
![]() |
Antics magatzems, seu del Museu d'Història de Catalunya |
Com a punt
de sortida ens vam situar al peu del Museu d'Història de Catalunya. Els
terrenys on s'assenta actualment el barri estaven negats d'aigua fins a mitjan
del segle XVIII. La construcció d'un dic al segle XIV, un primer port el 1687 i
la sorra aportada pels corrents marins van fer possible el construcció del nou
barri. No cal dir que la història de la Barceloneta està lligada al creixement
i desenvolupament del port de Barcelona.
Una de les
conseqüències de la Guerra de Successió i la derrota de Catalunya, va ser
l'enderrocament el 1714 del barri mariner de La Ribera per la construcció de la
Ciutadella. Per reubicar la gent que es va quedar sense cases, un decret reial
del 1715 adjudicava 321 solars de la platja a les families que malvivien sense
sostre i que vivien de la mar.
![]() |
Casa original de la Barceloneta del 1753 |
Va ser en
aquests terrenys on es van construir els habitatges segons el projecte del
brigadier d'enginyers Joris Prosper van Verboon, tot i que la finalització va
ser a càrrec del projecte modificat per l'enginyer Juan Martín de Cermeño del
1749.
Es van crear
un total de 15 carrers alineats paral·lelament amb 9 de transversals. Les illes
rectangulars i estretes tenien la funció de ventilació i per tant millors
condicions higièniques. Aquesta distribució tenia un altre finalitat, facilitar
la comunicació i les maniobres militars en cas d'aldarulls, com per exemple
posar un canó a un extrem del barri per controlar tot el carrer.
![]() |
Carrers rectilinis de la Barceloneta |
Les cases eren de 120 metres quadrats per família de l'època inicialment amb una planta baixa i un primer pis. Amb l'increment de població per la industrialització, les cases es van dividir amb dos parts de 60 m2 per a dues famílies, una restava a la planta baixa i l'altre al primer pis. Més tard, es tornaren a dividir per la meitat, resultant cases de 30 m2 per família.
![]() |
Edifici de la Barceloneta que manté l'estructura
inferior amb tres plantes d'ampliació
|
Les cases
unifamiliars es van dissenyar perquè totes fossin de baixa alçada i amb façanes
més aviat sòbries. Això, no tan sols responia a la modèstia dels seus
habitants, sinó que també responia a qüestions militars, perquè els edificis no
podien impedir la visibilitat i el tir de l'artilleria des de les muralles de
Barcelona. Amb el pas dels anys, especialment durant el segle XIX i principis
del segle XX, aquestes cases van anar guanyant alçada pel creixement demogràfic
del barri.
El
desenvolupament de les manufactures cotoneres i el comerç amb Amèrica va fer
augmentar el comerç i el nombre de barraquisme a les platges, per aquest motiu
la Junta d'Obres del Port decidí ampliar el port i finalment construir la
Barceloneta pels veïns el 1753. Així doncs, el rescabalament dels antics veïns
de la Ribera, mai no es va portar a terme.
La gran activitat portuària del barri, amb el gran nombre d'estibadors, mariners, comerciants i pescadors va fer proliferar una gran quantitat de menjadors i restaurants. Originalment a peu de moll, es van desplaçar posteriorment a un segon nivell (l'actual avinguda Borbó) on encara perdura aquesta activitat.
![]() |
Restaurant que manté l'estructura d'arcs dels antics magatzems
i llocs de menjar
|
Durant el
segle XIX, la Barceloneta tingué un desenvolupament industrial notable. S'hi
instal·laren indústries metal·lúrgiques i mecàniques com els Tallers Nou Vulcà
(1836) o la Maquinista Terrestre i Marítima (1856).
![]() |
Torre de Sant Sebastià |
El 16
d’abril de 1894, la Junta del Port de Barcelona va obrir un concurs públic per
l’adjudicació definitiva de les obres del Dic Flotant i Deposant. El concurs
fou guanyat per la Maquinista Terrestre i Marítima qui el construir entre els
anys 1895 i 1898. Aquest Dic Flotant fou una atracció turística industrial.
![]() |
Al peu de la Torre de Sant Sebastià hi havia els Tallers Nou Vulcà |
El barri de
la Barceloneta és de traçat uniforme i rectilini, amb una plaça central on hi
ha l'església de Sant Miquel del Port.
![]() |
Façana de l'església de Sant Miquel del Port |
![]() |
Interior de l'església de Sant Miquel del Port |
![]() |
Casa on visqué F. Lesseps consul de França |
La Barceloneta
també disposà d'una zona d'oci a la platja de Sant Sebastià, on hi havia els
Banys de Sant Sebastià de caràcter familiar i els Banys d'Orient, aquests
darrers només per a dones.
També vam poder veure com en aquests carrers es recorda als herois que defensaren la República en temps de la guerra civil. Una placa recorda l'antic nom del carrer (entre 1936 i 1939) en homenatge a Miquel Pedrola i Alegre veí del barri de la Barceloneta, militant del POUM, mort al front d'Osca el 8 de setembre de 1936.
![]() |
Placa en memòria de Miquel Pedrola i Alegre |
Per
l'Exposició Internacional de Barcelona de l'any 1929, es va construir per
aquest turisme, ja industrial o lúdic l'Aeri del Port. L'objectiu era donar a
conèixer el Dic Flotant i els Banys de la ciutat baixant a la Torre de
Sebastià.
Vam arribar a la Plaça del Poeta Boscà, on hi ha el Mercat de la Barceloneta i antigament hi havia una de les dues casernes militars que des de la Barceloneta controlaven la població barcelonina. Cada una d'aquestes casernes allotjava a dos mil soldats.
![]() |
Marisa a la Plaça del Poeta Boscà |
En aquesta plaça hi ha un bar anomenat "Electricitat" perquè l'edifici on està fou la primera subseu de distribució elèctrica del barri.
![]() |
Bar Electricitat |
Caminant vam arribar a l'entrada de l'antiga fàbrica Maquinista Terrestre i Marítima. La porta d'entrada, tot i ser una reproducció de l'original, està ubicada al mateix lloc que l'autèntica i és on tenia l'origen o la fi, depend de com ho mirem, la primera línia ferroviària d'Espanya, la línia de Barcelona a Mataró.
![]() |
Porta d'accés a la Maquinista Terrestre i
Marítima
|
![]() |
Xemeneia de la Maquinista |
![]() |
Bigues de la Maquinista |
Mes endavant ens vam trobar amb la Fàbrica del Sol, actualment dependències de l'Ajuntament de Barcelona però que antigament eren les oficines de la companyia del Gas. Ben a prop encara es pot veure l'estructura del dipòsit d'emmagatzematge del gas i la Torre de l'Aigua que subministrava aquest líquid a la fàbrica.
![]() |
Fàbrica del Sol |
![]() |
Estructura del dipòsit de Gas |
![]() |
Torre de l'aigua |
Per acabar la jornada vam anar a fer un dinar a base de tapes a un dels locals més típics de la Barceloneta, "La Cova Fumada" del carrer Baluard número 56. Vam menjar unes excel·lents tapes de bacallà, calamars a la romana, carxofes, musclos, ....
![]() |
La Cova Fumada |
![]() |
Bacallà amb mongetes |
![]() |
Marisa amb uns bons calamars a la romana |