MNAC (una jornada per veure del Romànic al Barroc)

MNAC (una jornada per veure del Romànic al Barroc)

Barcelona (Barcelonés)

10 d'octubre de 2020

Després de molts anys de la darrera visita, aprofitant les restriccions per la pandèmia del covid, vam decidir apropar-nos a Barcelona per visitar el Museu Nacional d'Art de Catalunya, també conegut per les seves sigles MNAC. Com és sabut, és un museu d'art de la ciutat Barcelona que agrupa totes les arts amb la missió de conservar i exhibir la col·lecció d'art català més important del món, mostrant-lo tot des del romànic fins a l'actualitat.

El Museu Nacional d’Art de Catalunya està ubicat al Palau Nacional de Montjuïc, construït per a l’Exposició Internacional de 1929. L'any 1934 va obrir les portes com a Museu d'Art de Catalunya, aplegant la col·lecció medieval. Posteriorment, el 1995, ja com a Museu Nacional d'Art de Catalunya, s'inauguren les sales noves d'art romànic i de manera successiva es va ampliant la presentació pública dels fons, procés que culmina el 2004 amb la presentació nova d'art modern.

S'hi pot veure la millor col·lecció de pintura mural romànica del món i els artistes més representatius del modernisme català, com ara Gaudí o Casas. L'art gòtic o grans pintors europeus del Renaixement i el barroc, per exemple, Tiziano o Velázquez.

El Museu Nacional d'Art de Catalunya és un consorci amb personalitat jurídica pròpia i independent de la dels seus membres, constituït per la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i, des de 2005, per l'Administració General de l'Estat. 

Impossible de poder contemplar la totalitat del Museu en un sol dia i constatant la possibilitat de visitar-lo amb la mateixa entrada dos dies diferents, en aquesta primera jornada vam visitar les col·leccions del Romànic, Gòtic i Renaixement i Barroc.

Romànic (segles XI a XIII)

Absis de la Seu d'Urgell

La Col·lecció d'Art Romànic és una de les més importants i emblemàtiques del Museu per l'excepcional sèrie de conjunts de pintura mural que conté. De fet, la seva singularitat no té parangó en cap altre museu del món. Gran part d'aquestes pintures, procedents de petites esglésies rurals dels Pirineus i d'altres indrets de la Catalunya Vella, foren conegudes i valorades des dels primers anys del segle xx, sobretot a partir de l'expedició pirinenca (1907) d'una missió de l'Institut d'Estudis Catalans, que seguidament va publicar Les pintures murals catalanes. Anys després es descobrí que un grup de financers i antiquaris estrangers havia comprat en bloc la major part de les pintures per endur-se-les als Estats Units. Malgrat que aleshores no hi havia a Espanya lleis que prohibissin l'expatriació d'obres d'art, la Junta de Museus va portar a terme una eficaç intervenció de rescat, arrencament i trasllat al Museu de Barcelona (1919-1923), aleshores al Parc de la Ciutadella, per protegir aquest patrimoni romànic, art d'una singularitat total que ha estat vist com un símbol del naixement i la formació de Catalunya.


Altar de Tavèrnoles

Absis de Santa Maria de Taüll

El recorregut de les sales d'art romànic és bàsicament cronològic i estilístic, i mostra les diferents tendències artístiques de l'art romànic de Catalunya, amb obres que, bàsicament, pertanyen als segles XI, XII i XIII.




L'itinerari s'inicia amb les pintures murals de Sant Joan de Boí, pròximes a la tradició francocarolíngia, i continua amb els conjunts d'influència italiana que dominen l'escenari pictòric des de la fi del segle xi, connectats sens dubte amb l'impuls de la reforma gregoriana, amb exemples com ara les pintures murals de Sant Quirze de Pedret, Santa Maria d'Àneu o Sant Pere del Burgal.

Absis de Santa Maria d'Àneu


Absis de Santa Maria d'Àneu

Una de les obres mestres de la col·lecció són les pintures de l'absis de Sant Climent de Taüll, amb el famós Pantocràtor o Crist en Majestat, indiscutible obra mestra del segle xii i una prova tangible de la força creativa de la pintura catalana. Al seu costat, cal remarcar el conjunt de Santa Maria de Taüll, l'exemple més important d'un interior d'església romànica totalment pintat, que ha conservat gran part d'aquesta decoració.




El final del recorregut se centra en les Pintures de San Pedro de Arlanza i les de la sala capitular de Sixena. Respecte d'aquestes darreres, es tracta d'un dels més magnífics conjunts pictòrics dins l'estil renovador de 1200 a Europa i que es conserva al Museu després del greu incendi que patí el 1936, durant la Guerra Civil.

Baldaquí de Tost

Frontal d'altar de la Seu d'Urgell o dels Apòstols


El recorregut mostra també altres tècniques que distingeixen l'art català, com són la pintura sobre taula o l'escultura en fusta, i d'altres que completen la visió estètica de l'art romànic, com és l'orfebreria o l'escultura en pedra.

Absis de Sant Climent de Taüll

Pintura de Sant Climent de Taüll

La col·lecció de pintura sobre taula, única a Europa, és també un apartat singular de la pintura romànica tant per la quantitat i antiguitat de les obres catalanes que es conserven –també fruit de l'interès anvers l'art romànic des del final del segle XIX– com per la qualitat i diversitat tècnica que mostren. Frontals com l'anomenat dels Apòstols o de la Seu d'Urgell, els d'Alós d'Isil,[48] d'Avià o de Cardet es poden considerar paradigmes d'una tècnica pictòrica original i de gran interès artístic. D'altra banda, la col·lecció d'escultura en fusta ofereix una visió àmplia i completa del romànic, amb obres destacades en diverses tipologies com la Mare de Déu de Ger, la Majestat Batlló o les talles del Davallament d'Erill la Vall.



Cal fer esment també dels exemples d'escultura en pedra, d'entre els quals destaquen algunes peces de Ripoll i un grup ampli d'obres procedents dels conjunts de la ciutat de Barcelona, amb els refinats capitells en marbre de l'antic hospital de Sant Nicolau.



Gòtic (segles XIII a XV)

Pintures murals de la conquesta de Mallorca

La col·lecció d'art gòtic comprèn obres realitzades des de finals del segle xiii fins ben entrat el segle xv. La procedència de les obres és majoritàriament del territori català, tot i que en menor grau, es troben obres del territori de l'antiga Corona d'Aragó, com Aragó, Mallorca i València, mostrant el moment històric de màxima influència territorial catalana. Els autors més representatius d'aquest període són Pere Serra, Lluís Borrassà, Jaume Huguet, Bernat Martorell i Bartolomé Bermejo, entre d'altres. Pel que fa a l'estil, es poden trobar obres que mostren l'aparició, el desenvolupament i la culminació de l'estil, així com obres de diferents corrents estilístics europeus com ara el gòtic internacional, el d'expressió lineal, el d'ascendència italiana i el d'ascendència flamenca.



Mestre de la conquesta de Mallorca

Quantitativament, destaca el conjunt de retaules pictòrics, pintures al tremp d'ou i a l'oli, juntament amb una mostra de la pintura mural, l'orfebreria, l'escultura i l'esmalteria de l'època. Totes les obres mostrades van ser restaurades abans de la reinauguració de la col·lecció l'estiu de 1997.



Els orígens de la formació de la col·lecció d'art gòtic del MNAC es remunten a començaments del segle xix, quan s'inicia el moviment de recuperació i conservació del conjunt patrimonial català, molt malmès arran de la crema de convents de 1835 a Espanya en el context de la Primera Guerra Carlina que desemboca en la desamortització de Mendizábal. Petits moviments i iniciatives institucionals com la recollida, en el convent de Sant Joan, d'exemplars arqueològics procedents dels convents destruïts, impulsada el 1837 per la Reial Acadèmia de Bones Lletres. Set anys més tard, el convent esdevindria el primer museu històric de Barcelona. Entre els objectes recollits, hi figurava un total de 24 làpides gòtiques. La creació l'any 1867 del Museu Provincial d'Antiguitats, dirigit per Antoni Elias de Molins i ubicat a la capella de Santa Àgata, va incorporar els fons de l'Acadèmia de Bones Lletres.



Amb l'aparició del moviment cultural de la Renaixença es va començar a generalitzar a Catalunya el fenomen del col·leccionisme privat. Una de les més destacades va ser la col·lecció del crític d'art Francesc Miquel i Badia, propietari de Sant Jordi i la princesa.


Cap de Crist de Jaume Cascalls

Al llarg del temps, diferents organismes i entitats, van anar adquirint obres que anaren enriquint la col·lecció amb llegats particulars així com col·leccions provinents d'organitzacions i particulars.



Mare de Déu dels Consellers
de Lluís Dalmau

Renaixement i Barroc (segles XV al XVIII)

La Col·lecció d'Art del Renaixement i Barroc constitueix un valuós patrimoni que –a diferència dels grans museus nacionals d'Europa, que van partir de les grans col·leccions reials i nobiliàries– a Catalunya es formà a partir de la recuperació del patrimoni local i de les posteriors donacions i adquisicions de col·leccions particulars. El fil argumental de l'inici i la fi del discurs museogràfic se centra en dos moments històrics de l'art català –la difusió, a la primera meitat del segle xvi, de la manera renaixentista, i la pintura del segle xviii, amb la figura d'Antoni Viladomat–, al costat d'obres hispàniques, flamenques i italianes dels segles XVI, XVII i XVIII.

Martiri de Sant Cugat
Ayne Bru


Aquesta col·lecció, que reflecteix el gust d'una part de la nostra societat civil per l'art del Renaixement i el barroc, acull —excepcionalment en comparació amb la resta del MNAC— l'art produït a Catalunya i també a l'estat espanyol, així com a Itàlia i Flandes, fet que permet una visió general de l'evolució de l'art europeu a l'època, a la qual contribueixen dues importants aportacions posteriors, el Llegat Cambó i la Col·lecció Thyssen-Bornemisza.

Sant Pere i Sant Pau
El Greco


Sota la pluja, vam tornar a casa esperant tornar aviat al MNAC per fer la segona visita.