Basílica de Santa Maria del Mar
Visita nocturna guiada a la Basílica de Santa Maria del Mar
Barcelonès
19 de juliol de 2019
Barcelonès
19 de juliol de 2019
En aquesta calurosa nit d'estiu de Barcelona, hem anat a visitar un dels temples del gòtic català més macos de la ciutat comtal. En aquesta ocasió, hem estat acompanyats per "la colla", és a dir, la Dolors, la Vicky, la Cristina, en Sergi, en Jaume i l'Òscar. Una experiència del tot enriquidora.
Història
Poc després de l’arribada del cristianisme a la colònia
romana de Barcino, l’actual Barcelona, nasqué una petita comunitat cristiana
prop del mar, fora muralles. En aquest lloc va existir una necròpolis cristiana
on fou enterrada la màrtir Santa Eulàlia l’any 303. Aquest podria ser el lloc d’una
primera capella que, al principi, se’n va dir Santa Maria de les Arenes, i que
es va anant ampliant. Hi ha constància de que a la fi del segle VII el temple
existent ja portava el nom de la Parròquia de Santa Maria del Mar. La seva
restauració en aquests darrers anys ha posat més de relleu que a la fi del
segle VII el temple existent ja portava el nom de la Parròquia de Santa Maria
del Mar.
Durant el segle XIII, la ciutat va tenir un intens
creixement, en el barri que ara anomenem de ‘La Ribera’ i, en aquell temps,
Vilanova del Mar, hi havia construcció de naus, importació i exportació de tota
mena de mercaderies, tallers de totes les arts i oficis de l’època, com encara
avui queda reflectit en els noms dels carrers. És el temps en que foren
edificats els palaus del carrer Montcada on vivien els rics comerciants i els
nobles. Aquest progrés material i la pietat pròpia de l’època van fer desitjar
un temple de més grans dimensions que l’anterior. Les autoritats eclesiàstiques
van recolzar la iniciativa, els comerciants van aportar diners i el rei Pere
III va donar el seu permís per extreure pedra i dedicar-la a la construcció de
la basílica. Però els obrers de càrrega i descàrrega dels vaixells (bastaixos
de capçana), els pescadors i la gent senzilla hi posaren llurs mans, espatlles
i barques per a transportar les pedres necessàries des de la muntanya de
Montjuïc.
La primera pedra del temple actual fou posada el 25 de març de 1329,
com ho testimonien les dues làpides, una en català i l’altra en llatí, posades
a cada banda de la porta del carrer de Santa Maria. La darrera clau de volta,
la més propera a la porta principal, que porta l’escut de la ciutat, fou posada
el 3 de novembre de 1383. El temple fou consagrat pel bisbe de Barcelona, Pere
Planella, el 15 d’agost de 1384. Els autors del projecte foren Berenguer de
Montagut i Ramon Despuig. Amb el pas del temps les contínues guerres causaren
també destruccions en la basílica. Una de les més importants fou el 19 de
juliol de 1936 quan Santa Maria del Mar cremà durant onze dies seguits i fou
destruït el magnífic altar barroc i totes les imatges i arxius. Solament
quedaren les parets, les columnes i alguns dels vitralls més alts als quals no
van va arribar el foc. La seva posterior reconstrucció posa de relleu el seu
caràcter gòtic elegant i sobri.
Art
Els vitralls superiors
1. La
rosassa del 1459 és obra dels mestres Pere Joan i Andreu Escuder, amb cristalls
fabricats per Antoni Lunyi de Tolosa de Llenguadoc. Ells altres vitralls i ulls
de bou es van construint a través del temps i segons les disponibilitats econòmiques.
2. El
vitrall de Juí (Judici Final) fou realitzat per Sendrius Desmasnes d’Avinyó de
Provença el 1474.
3. El
vitrall de la font d’aigua viva, d’autor anònim, és del 1648.
4. Els de Pentecostes
i el Sant Sopar són de l’any 1711 i el seu autor és Francesc Saladrigas.
5. L’any
1718, Eloi Arrufó va dissenya els dos vitralls amb apòstols.
6. Els de la
palmera, el xiprer i l’Al·legoria eucarística, situats a la part superior,
darrera l’altar major són obra d’Hipòlit Campmajó, l’any 1790.
7. Els de
quatre profetes són obra d’Eudald Ramon Amigó, l’any 1878.
8. Els de l’Anunciació
i el Desposori de la Mare de Déu foren dibuixats per Lluís Masriera el 1924. El
de les capelles laterals són posteriors al 1939.
9. El més
recent, al costat de la porta de la sagristia, és obra de José Fernández
Castrillo i fou posat l’any 1995 per a commemorar el Jocs Olímpics de 1992.
L’altar major i la cripta
L’any 1965 es var retirar el que restava de l’anterior altar
barroc i se’n va fer un de més adient a una escultura gòtica de la Mare de Déu,
ara amb un vaixell als seus peus, provinent de la porta de Santa Maria.
Aprofitant aquell moment, es feren unes excavacions que
donaren com a resultat la descoberta d’una necròpolis de l’època romana. En el
Buit que deixà la terra extreta s’hi va construir una cripta, on des del 2000
esguarda la memòria de Sant Cugat del Rec.
La capella del Santíssim Sagrament
Al principi, el Santíssim Sagrament es reservava en un altar
de la sagristia des d’on es donava la comunió, fora de la missa. L’any 1609 fou
construïda una petita capella per al santíssim. Quan l’any 1790 resulta
insuficient, decidiren ampliar-la. Aquesta és la que és oberta al culte en el
moment present. Té un estil neoclàssic i és obra de l’arquitecte Francesc Vila.
Arquitectura
L’arquitectura gòtica catalana del segle XIV té una forta
personalitat palesa en la sòbria horitzontalitat dels edificis. Pot dir-se que
la basílica de Santa Maria del Mar és l’exponent més clar d’aquesta manera de
bastir monuments a Barcelona al llarg del segle XIV.
Les naus laterals mesuren la meitat de la llum de la central
i amb això es demostra que la composició geometria del projecte es basà en el
sistema conegut a l’Edat Mitjana per ‘Ad quadratum’ en un dels exemples més
significatius de tota l història del gòtic. La sensació que portava la
contemplació del temple és de lleugeresa i agilitat. Això ho produeixen les 16
columnes octogonals de 1,60 metres de gruix. Dels seus capitells arrenquen els
arcs creuats que enllacen els 13,2 metres d’amplada que té la nou central.
Afegint-hi la girola, llarga de la basílica és de 80 metres
(equivalents a 100 peus). L’amplada és de 33 metres (suma de la nau central,
les laterals i les nous de les capelles). Per això, tenint en compte que l’alçada
de la nou central també és de 33 metres, el disseny arquitectònic, mirant de
front, s’encabeix dins una circumferència perfeta.
Les claus de volta
Foren construïdes començant pel presbiteri i restaurades i
acolorides entre 1971 i 1985. Començant per l’altar major, són: La coronació de
la Mare de Déu, El Naixement, L’Anunciació, El rei Alfons (pare de Pere IV) a
cavall i l’escut de la ciutat.
Capelles
1. Santa
Apol·lònia
2. Mare de
Déu del Carme
3. Mare de
Déu de l’Olivera
4. Sant Pancraç
5. Sant
Isidre
6. Sant
Josep i Santa Eulàlia de Barcelona
7. Immaculada
Concepció
8. Sant Magí
i Santa Tecla
9. La Cort
de Maria
10. Sant
Vicenç Ferrer
11. Mare de
Déu dels Desemparats
12. Mare de
Déu del Remei
13. Immaculat
Cor de Maria
14. Sant
Crist Crucificat
15. Mare de
Déu dels Dolors
16. Santa
Francesca Cabrini
17 18 i 19.
Entrada capella del Santíssim Sagrament
20. Sant
Crist Crucificat
21. Sant
Antoni de Pàdua
22. Sant Aleix
23. Mare de
Déu del Pilar
24. Santa
Cecília i Sant Josep Oriol
25. Sant
Judes Tadeu, Sant Antoni Maria Claret i Sant Honorat
26. Mare de
Déu de l’Esperança
27. Sagrat Cor
de Jesús
28. Mare de
Déu de Montserrat, Sant Jordi i ant Enric
29. Sant Ignasi
de Loiola
30. Sant
Joan ‘ante Portam Latnam’
31. Santa Bàrbara
32. Mare de
Déu del Roser
33. Santa Marta
34. Santa Rita
de Càssia