Reial Monestir de Sant Cugat
Museu del Monestir i Exposició Oració, treball i poder
Reial Monestir de Sant Cugat (Vallès occidental)
24 d'agost de 2017
Reial Monestir de Sant Cugat (Vallès occidental)
24 d'agost de 2017
La fundació
del monestir de Sant Cugat d’Octavià se situa en el segle IX, en el context de
l’expansió del monaquisme benedictí als comtats catalans sota l’impuls de la
monarquia franca. Al llarg dels segles X i XI, la comunitat de Sant Cugat,
organitzada sota els preceptes de la regla de Sant Benet, experimenta un
creixement espectacular dels seus dominis territorials arreu de Catalunya i
esdevé un dels senyors feudals més importants del país, amb una clara
influència política i espiritual dins la diòcesi i el comtat de Barcelona.
La vila de
Sant Cugat, documentada des del segle XII, creix a l’ombra del monestir. I a
partir del segle XV inicia un procés d’emancipació que es farà efectiu el 1835
amb la supressió dels ordres monacals. Amb motiu de la Llei de desamortització
dels béns eclesiàstics els monjos de Sant Cugat se’n van haver d’anar, els
edificis passen a mans de l’Estat i s’inicia així un llarg període en què
conviuen els episodis d’espoli i degradació i usos diversos d’algunes
dependències, amb voluntariosos intents de preservació del malmès conjunt
monàstic. En el decurs del segle XX es produeixen un seguit d’accions
encaminades a la rehabilitació i restauració del conjunt monumental, que
culminen en el Museu de Sant Cugat.
Des de la
seva fundació fins a l’actualitat el monestir de Sant Cugat ha estat objecte de
successives transformacions arquitectòniques; destaca, principalment, en aquest
conjunt artístic el monestir romànic amb el seu claustre de capitells bellament
esculpits.
El claustre
del Monestir conté un dels conjunts d’escultura romànica més remarcables de
Catalunya i del romànic en general. Es tracta dels 144 capitells que conformen
l’entorn del pati. Obres de gran nivell artístic, i molt acurades en els
detalls, obra del mestre Arnau Cadell, com es pot veure en la placa on se l’identifica
com a autor del claustre insòlit en el context medieval: “Hic est Arnallis
Catelli sculptoris forma, qui claustrum tale construxit perpetuale” (“Aquesta
és la figura de l’escultor Arnau Cadell, que ha construït aquest claustre per a
la perpetuïtat”).
Els
capitells estan esculpits amb imatges de cinc temàtiques: escenes bíbliques
(Antic i Nou Testament), escenes de la vida monàstica, decoració vegetal,
decoració geomètrica i decoració mítica.
Exposició: “Oració,
treball i poder”
El monestir
acull una exposició permanent que explica la seva evolució arquitectònica, així
com els aspectes més significatius de la vida de la seva comunitat benedictina.
Un monestir
romànic
Explica l’origen
de l’arquitectura monàstica i les transformacions arquitectòniques i
artístiques del monestir de Sant Cugat al llarg del temps, i destaca
especialment el claustre romànic del segle XII-XIII.
Pere Ferrer,
una vida al monestir
Pere Ferrer,
monjo de Sant Cugat entre el 1174 i el 1231 i autor del costumari de Sant
Cugat, ens explica a través d’un muntatge audiovisual i escenogràfic la vida
quotidiana al monestir a principis del segle XIII.
La fundació
del monestir
La fundació
del monestir de Sant Cugat se situa en el marc de l’expansió del monaquisme
benedictí als comtats catalans des de mitjan segle IX, sota l’impuls de
Carlemany i Lluís el Piadós, que van escollir la regla de Sant Benet de Núrsia
per convertir-la en instrument de reforma i unificació de l’imperi carolingi.
El territori
d’Octavià
Al segle IX
el territori de l’actual Sant Cugat l’ocupava una comunitat d’homes lliures,
propietària de la terra i dels mitjans de treball agrari i organitzada segons
models consuetudinaris. Tanmateix, la baixa densitat de població permeté als
monjos constituir una petita propietat agrària en les terres properes al
monestir, el que féu que aquestes comunitats perdessin la seva entitat i s’integressin
progressivament en els dominis del monestir. L’impacte d’aquest canvi fou
profund, fins al punt que escara avui l’actual terme municipal es correspon,
amb petites variacions, amb el terme jurisdiccional de l’abadia de finals del
segle XI.
La devoció a
Cugat
Des de
principis del segle V la devoció a Cugat es troba documentada. Segons la tradició,
un monjo hauria portat des de la Hispània conquerida pels musulmans el cos del
màrtir a un monestir de Lièpvre, a Alsàcia, d’on, entorn el 835, fou traslladat
a l’abadia de Saint Denís. A mitjan segle X, quan ja havia estat creat el relat
que situava a Octavià el seu martiri i enterrament, l’abadia de Sant Cugat
esdevingué el principal centre de devoció de les relíquies del màrtir a la
península.
De l’abadia
a la cort
Mostra el
paper actiu dels monjos de Sant Cugat, i en especial dels seus abats, en els
principals esdeveniments de la Catalunya medieval i moderna. Un audiovisual ric
en imatges segueix el recorregut del monestir des de l’esplendor de l’època
medieval, quan poder i religió restaven totalment units, fins a la progressiva
pèrdua d’influència que finalitza amb l’exclaustració.
La nit de
Nadal de l’any 1350
Tot just a l’entrada
del Museu, vam veure una referència als fets que van passar durant la missa del
gall del 1350 entre l’abat del monestir de Sant Cugat, Ramon Arnau de Biure, i
un noble de Cerdanyola anomenat Berenguer de Saltells. La Marina i jo ja coneixíem
la història al haver-ho treballat en el treball de recerca que va fer a l’Escaladei,
però la Marisa va quedar del tot sobtada al desconèixer els fets. Els recordem.
La nit de
Nadal de l’any 1350 es va produir un fet dramàtic que encara es recorda a Sant
Cugat i a Cerdanyola: Berenguer de Saltells, noble de Cerdanyola, va assassinar
en plena missa del gall a l’abat del monestir de Sant Cugat, Ramon Arnau de
Biure.
Els Saltells
eren una família de la petita noblesa de Cerdanyola, documentada des del 960.
El 1347, Raimon de Saltells cedí els seus béns al monestir de Sant Cugat,
deixant el seu fill Berenguer, aleshores absent, fora del testament. Quan
Berenguer va retornar, ja mort el pare, inicià un procés judicial per recuperar
els béns cedits. El 1350, una sentència va obligar el monestir a vendre el que
li havia estat donat i a entregar a l’hereu els 47.340 sous. La data límit
fixada per al pagament va ser la vigília de Nadal. El dia s’acostava i l’abat
Biure no complia la sentència. La nit de Nadal, Berenguer es va dirigir al
monestir i, davant l’astorament de tots els monjos i els vilatans assistents a
la missa del gall, l’assassinà.
L’assassí no
estava sol, l’acompanyaven Bernat Rosseta, germà del batlle de Sabadell,
Francesc de Togores, antic veguer de Barcelona, Ramon Vinader, notari i
jurista, Antic Farigola i Pere Lletó, masover i procurador del Saltells
respectivament, i Galceran “el Negre”, criat de Rosseta i l’únic a qui van
poder detenir. Un grup de personatges respectables que evidencien amb la seva
participació els conflictes que enfrontaven senyors i feudataris al Vallès,
especialment amb el poderós monestir de Sant Cugat. Un cop comès el crim,
Berenguer i els seus companys van anar cap a Sabadell, on tots hi tenien feus i
censos, i des d’allà van fugir i mai no se’ls trobà, tot i que sembla que es
van refugiar a Foix. Les seves propietats foren venudes i la casa dels Saltells
destruïda per ordre del rei Pere III.