La dansa de la venjança
La dansa de la venjança
Ateneu de Cerdanyola del Vallès (Vallès Occidental)
15 de novembre de 2019
Ateneu de Cerdanyola del Vallès (Vallès Occidental)
15 de novembre de 2019
El passat 15 de
desembre vam anar a l’Ateneu de Cerdanyola per veure una obra de teatre
producció del teatre Villarroel.
En començar aquest comentari, he decidit introduir una crítica de Júlia Costa, bàsicament per centrar el tronc argumental i situar la història de Jordi Casanovas, amb la direcció de Pere Riera. Comentar però que aquesta crítica és de quan es representava al Teatre Villarroel en que la protagonista estava representada per Laia Marull. A Cerdanyola l’actriu protagonista ha estat Maria Ribera.
La crítica diu així. “La dansa de la venjança ofereix un notable i espinós dol interpretatiu entre Pablo Derqui i Laia
Marull, una parella de ficció que s’ha separat i que es retroba per primera
vegada, després d’aquesta separació, complexa i mal tancada. Els dos actors
estan en tot moment damunt de l’escenari i la tensió entre els personatges no
s’abalteix en cap moment. Un tercer personatge, invisible però definitiu, és el
fill de la parella, objecte de discussions i manipulacions per part de tots
dos, la víctima innocent que està perdent la innocència i repetint capteniments
negatius.”
“En aquest tens diàleg aniran
sorgint ressentiments, manipulacions mútues, infidelitats de l’home, records
incòmodes, mentides i mitges veritats. No hi ha aquí bons i dolents. O potser
sí. En tot cas l’autor no pren partida per cap dels dos i no cau en el parany
del maltractament recurrent, en tot cas aquest ha estat contingut, psicològic,
però per ambdues parts. La dona és inestable mentalment i no ha superat alguns
problemes antics. El fill, a causa de la situació, té problemes a l’escola. O
això és el que ens explica la dona, ja que al llarg de la narració planen
alguns dubtes sobre allò que ella explica o es capaç d’explicar per tal de
justificar-se.”
“Hi ha al darrere de l’obra, una
certa metàfora del mon d’avui. La violència, en molts casos, esta reprimida,
continguda, afortunadament, però qualsevol circumstància extrema, real o
potenciada, pot fer que surti el pitjor de cadascú. El fill, en aquest cas, és
tractat com una mena de botí de guerra. L’obra és interessant, tot i que en
algun moment resulta reiterativa i l’abrupte final no em sembla del tot
convincent. El mite de Medea, personatge sobre el qual debaten els
protagonistes, és reflecteix en la situació actual d’aquesta parella que ha
passat de l’amor a l’odi i el ressentiment. L’home és un triomfador
professional, més o menys, però la dona no sembla haver tingut una feina
estable fins que no es va dedicar a la pintura, afició que va representar un
punt més de conflicte entre tots dos.”
“Falta alguna cosa en aquesta
història, una progressió més acurada de la tensió o una explicació més
aprofundida dels fets del passat, que justifiquin el desenllaç. Resulta
interessant el repartiment de responsabilitat entre el violent potencial i
aquell que el provoca. L’home ens sembla un masclista relativament tebi,
contingut, però amb un sentiment de superioritat que no pot reprimir. Es cau en
certs tòpics, l’home més important econòmicament i professional, infidel,
insegur en molts aspectes. La dona, subjecta a comportaments manipuladors i amb
problemes psicològics evidents que ens evoquen l’antic histerisme femení. En
tot cas, un text i un plantejament molt interessants, que no deixen
indiferents, amb un equip teatral de gent de la mateixa generació, si fa no fa,
la de mitjans dels setanta que ara es troba en la plenitud de la seva maduresa
i en actiu.”
Bé, abans de donar el meu parer voldria
apuntar que el teatre, al meu criteri, són emocions, reflexions, enriquiment i
sentiments que una obra teatral aporta als espectadors a través dels seus
intèrprets. Dit això, he d’estar en desacord amb gran part de la crítica abans
transcrita.
Coincidim en que és una trobada d’una
parella amb una separació mal tancada molt ben interpretada per Pablo Derqui i
en aquest cas per Maria Ribera, però amb el que no puc estar d’acord amb la
crítica és en que “no hi ha bons i dolents”.
Per a mi, l’obra presenta l’execrable
manipulació d’un esser masclista i dominador, gosaria fins i tot a qualificar
de misogin, que únicament pretén sotmetre psíquicament a la seva ex-parella, en
benefici dels seus interessos. Als cinc minuts, i tiro llarg, els meus
sentiments envers el personatge masculí ja bategaven en forma de rebuig davant del
ser masclista dominador.
La crítica ens parla també de “maltractament
psicològic” per ambdues parts. Bé doncs, que s’ho faci mirar perquè el que jo
entenc és que després d’anys de dominació per part de la figura masclista i
patiment i submissió de la figura femenina, només hi ha un atac de la dona en
forma de venjança per tots els anys viscuts anteriorment. El desenllaç potser
només reflecteix la victòria pírrica dels dèbils.
A la crítica (i no vull
valorar-la més) es comenta que falta argumentació per a justificar el desenllaç
de la història. Evidentment, res no justifica la violència ni l’assassinat,
però la crítica no troba prou justificable anys de submissió i maltractaments
per arribar a un desenllaç com aquest?
Per acabar només vull comentar la
gran interpretació de Pablo Derqui, immens en tots els aspectes de la
interpretació.




