A peu per la Barcelona de les dones
A
peu per la Barcelona de les dones
Ruta a peu organitzada pel Museu d'Història de Catalunya
9 de març de 2019
Amb motiu del dia de la dona, el Museu d'Història de Catalunya ha organitzat un seguit d'activitats relacionades amb la dona. Una d'aquestes activitats ha estat un itinerari a peu pels carrers de la Ciutat Vella, al que la Marisa i jo ens hem apuntat.
La guia del MHC ens ha fet un recorregut tant pels carrers com pels llocs significatius de la història de la ciutat. Hem vist llocs que han estat escenari quotidià de la vida de moltes dones anònimes amb els oficis més variats, però també del dia a dia de reines, metgesses, intel·lectuals, dones influents, ... el nom de les quals ha arribat fins als nostres dies.
Ruta a peu organitzada pel Museu d'Història de Catalunya
9 de març de 2019
Amb motiu del dia de la dona, el Museu d'Història de Catalunya ha organitzat un seguit d'activitats relacionades amb la dona. Una d'aquestes activitats ha estat un itinerari a peu pels carrers de la Ciutat Vella, al que la Marisa i jo ens hem apuntat.
La guia del MHC ens ha fet un recorregut tant pels carrers com pels llocs significatius de la història de la ciutat. Hem vist llocs que han estat escenari quotidià de la vida de moltes dones anònimes amb els oficis més variats, però també del dia a dia de reines, metgesses, intel·lectuals, dones influents, ... el nom de les quals ha arribat fins als nostres dies.
Tot
passejant, ens va mostrar l’evolució històrica del paper de les dones a la
societat i vam conèixer aquells indrets en els que encara avui podem trobar
indicis del seu llegat.
Al
llarg del recorregut, hem tingut la possibilitat de veure les petjades d’alguna
d'aquelles dones que han deixat empremta al llarg de la Història, des de la
Barcelona romana fins al dia d’avui amb el desenvolupament del moviment
feminista.
Les
dones a Barcino
En
sortint del Museu d’Història, el primer lloc que vam visitar va ser la porta
que donava a mar de la Muralla Romana. En concret, les restes corresponen a un
dels passos laterals per als vianants que pertanyia a una de les portes de la
muralla de la ciutat romana de Barcino, construïda amb anterioritat a mitjan
segle II dC.
Cap
a principis del segle IV dC, el pas va quedar inutilitzat i l'espai es podria
haver destinat al cos de guàrdia que controlava l'entrada a la ciutat.
Tot
i que podem trobar algun nom de dona a les restes de les tombes romanes de la
ciutat, no ha arribat als nostres dies el nom de cap dona influent de l’antiga
Barcino.
Cal
recordar que les dones patrícies, tot i que naixien lliures, estaven sempre
sota la tutela d’un home, el “pater familias”, i no podien votar ni ocupar
càrrecs públics. Recordem que davant de la llei, les dones eren considerades sovint
com a dèbils mentals i ignorants. Les seves principals funcions eren
l’administració de la casa i l’educació dels fills.
Elionor
de Sicília
Després
vam apropar-nos al lloc on s’aixecava el Palau Reial Menor, residència d’Elionor
de Sicília, esposa de Pere el Cerimoniós, que havia estat construït per a ella.
Estava situat entre els actuals carrers d’Ataülf, dels Templers i de Palau i fou enderrocat per la comtessa de Sobradiel
el 1866. Avui només en podem veure una part com la façana de la capella
templera de Palau. Rep aquest nom perquè en origen fou la seu del Palau dels
Templers de la comanda templera a la ciutat comtal.
Elionor
era una dona intel·ligent, decidida i amb ambició. Es creu que va rebre la seva
acurada formació en un monestir de clarisses sicilianes. Era molt religiosa i
amant de relíquies, les quals conservava desades en magnífics estoigs. La seva
biblioteca estava fornida de llibres religiosos alguns dels quals estaven
il·luminats. Vivia preferentment a Barcelona, a l’esmentat Palau Reial Menor,
que comptava amb un hort per proveir la taula de la reina i una claveguera que
arribava al mar. Li agradaven els ocells exòtics i animals d’altres latituds.
Alguns estudiosos afirmen que el Palau podria considerar-se com el primer
zoològic d’Europa. Se’n destaca la defensa dels seus fills en qualsevol
qüestió, i es recorda especialment com va negar-se en vida al casament de la
seva filla Elionor amb el príncep castellà Joan. Tot i així, a la seva mort, el
Rei Pere va concertar aquest matrimoni amb Joan I de Castella de la dinastia
Trastàmara.
Reginor
i Francesca
Tot
seguit vam desplaçar-nos a la Barcelona dels segles XII i XIV en visitar on havia
estat el barri jueu medieval, és a dir, el Call. De fet, n’hi havia dos, el Call
Menor i el Call Major que tenia el límit est al Carrer de Sant Honorat. A
l’extrem d’aquest carrer hi havia un dels portals d’accés al Call i, en un
carreró ara desaparegut, la font, la Sinagoga Poca i altres construccions
medievals. La densitat de població del Call era la més alta de Barcelona, i els
seus edificis els més alts de la ciutat. Tenia un altre de les seves portes a
l'arc del Gall (ara de Sant Ramon). Disposava també de un magatzem de gra i una
carnisseria. S'han documentat oficis com el de coraller, sastre i seder. La
comunitat jueva va residir al call fins al 1391, quan fou assaltat amb el
resultat de tres-cents morts.
D’aquesta
època la guia ens parlà de dues dones. Una fou Reginor, una metgessa d’origen
jueu que vivia i desenvolupava la seva feina al Call barceloní. El seu renom ha
arribat fins als nostres dies donat que els seus coneixements mèdics foren tan
destacats a l’època que traspassà els límits del Call i de les diferents
comunitats.
L’altre
nom correspon a Francesca, una curandera cristiana que també fou famosa. En
diem curandera i no metgessa perquè a la societat medieval cristiana, el món
dels metges estava reservat exclusivament als homes. Es feu famosa perquè, tot
i els apercebiments de les autoritats perquè deixes de fer pràctiques
medicinals amb el risc de ser tractada de bruixa o metzinera, seguí
desenvolupant la seva feina de forma exitosa.
Aquestes
dues dones i metgesses de l’edat mitjana, com moltes d’altres, foren
encarregades de conservar i transmetre els coneixements, les tradicions i els
costums del seu poble.
Hipòlita
de Requesens
A
tomb del segle XVI, ens desplaçarem a l’entrada del Palau Requesens per
conèixer la figura de Hipòlita Roís de Liori i de Montcada, més coneguda per
Hipòlita de Requesens ja que fou l’esposa de Lluís de Requesens.
Lluís
de Requesens fou un militar, marí, diplomàtic i polític espanyol. Fou patge de
Felip II quan era príncep, comanador major de Sant Jaume, representant del rei
a Roma, lluità contra pirates i moriscos i a la batalla de Lepant. També
governador del Milanesat i dels Països Baixos on trobà la mort als quaranta-set
anys.
Però
parlem de la seva vídua, Hipòlita, coneguda també com la trista comtessa de
Palamós. En morir el seu marit, esdevingué usufructuària de totes les
possessions d’ell, convertint-se en una de les vídues més importants del país.
Havia nascut a València, descendent d’un llinatge noble d’Aragó, els Roís de
Liori, després de la conquesta.
Hipòlita
dedicà la seva vida a conservar i engrandir aquest patrimoni, cosa que fa a
base de moltes hores de feina i de pocs escrúpols. Diem amb pocs escrúpols
perquè s’apropià del títol de comtessa de Palamós que corresponia a la seva
neboda al morir el seu marit, i perquè no respectar clàusules del testament fent
casar la seva filla amb algun Requesens per mantenir el cognom, fent-ho amb un
camarlenc i preceptor del príncep reial per obtenir favors de la Cort de
Madrid. Un cop casada la filla mantingué, en contra del testament, l’usdefruit
del patrimoni familiar.
Junt
amb el manteniment i enriquiment del patrimoni, Hipòlita porta a terme una
iniciativa en el negoci tèxtil que la converteix en dona de negocis.
L'emperadriu Isabel concedeix al seu gendre Juan de Zúñiga un privilegi per a
trenta anys per a poder construir uns molins per a cardar draps a Catalunya.
Hipòlita (amb una inversió amb una finalitat totalment lucrativa) aprofita el
privilegi per a introduir a Catalunya un nou aparell que es desconeix. Aquest
aparell per a cardar els draps va substituir l'antiga perxa. La introducció del
nou aparell és un èxit i desperta ràpidament l'interès dels paraires catalans,
d'Hipòlita entra a formar part de la confraria i es converteix en la fabricant
de l'aparell, que vendrà als seus confrares.
Cal
destacar l’epistolari d’Hipòlita que conté 872 cartes, de les quals 89 són
escrites per ella. Són cartes adreçades a la família i als administradors,
posant en relleu com Hipòlita, un cop enviudada, dedica la seva vida a
negociejar i no escatima esforços per tal de conservar i engrandir el patrimoni
familiar i emprendre negocis tèxtils.
Les
carasses
El
segle XVII fou una centúria convulsa per Catalunya. Diferents revoltes populars
com l’Avalot de les faves de Manresa, l’Avalot dels pobres de Valls o la
revolta dels Angelets de la terra del Rosselló, culminà amb la Guerra dels
Segadors.
Com
a conseqüència de tots els conflictes, Catalunya es veié ocupada per tropes
borbòniques que s’establiren a diferents casernes de les poblacions catalanes.
La presència d’aquest homes, la misèria i la fam, va provocar un augment de la
prostitució a les ciutats. Amb l’increment de la prostitució, les autoritats es
van veure obligades a regular-ne l’activitat i controlar els bordells amb fins
socials, sanitaris i recaptatoris. L’església fou l’encarregada de controlar
els bordells que curiosament foren establerts prop de convents i esglésies.
El
1670 les autoritats de la ciutat van establir al carrer Egipcíaques un lloc
destinat a acollir les dones de dubtosa reputació, conegudes com “penedides”.
Les obres de l’establiment acabaren el 1677 i foren conegudes popularment com
el Convent de les Egipcíaques. Posteriorment foren traslladades al Carrer de
Sant Pau.
Avui
en dia, i així ho vam
poder comprovar el carrer Mirallers, encara podem identificar els carrers on es
duia a terme aquesta activitat en aquells temps, per la presència de les cares
esculpides al xamfrà del carrers, anomenades carasses. Era la forma de
senyalitzar la localització dels bordells als estrangers, no oblidem que, per
exemple, les tropes borbòniques que ocupaven les nostres terres desconeixien el
nostre idioma català.
En
el recorregut doncs, s’ha volgut doncs també recordar a totes aquestes dones
que van patir un segle tan convuls de la nostra història.
Josepha
Vilaret
El
següent lloc on ens vam adreçar var ser la plaça de la Llana, una plaça
emblemàtica de Barcelona situada en el punt de confluència dels barris
medievals de Santa Caterina, Bòria i Sant Cugat. La plaça té 500 anys o més
d'antiguitat. Està documentada la seva activitat com a mercat a partir de l'any
1513, en un primer moment, de plats i olles i posteriorment de llana, d'aquí li
ve el nom. Val a dir que en el proper barri de Sant Pere s'ubicaven multitud de
telers i vapors relacionats amb el sector tèxtil.
En
aquest lloc tingueren lloc els fets coneguts com el “rebomboris del pa” que van
ser una revolta popular espontània contra la puja del preu del pa que es produí
a Barcelona el 28 de febrer de 1789. El moviment, liderat per les dones,
s'estengué durant uns quants dies adquirint una gran violència. Finalment fou
sufocat pel capità general de Catalunya, Francisco González y de Bassecourt,
comte d'El Asalto, mitjançant una forta repressió.
Encapçalà
la revolta una dona anomenada Josepha Vilaret, de sobrenom “la negreta”, casada
i mare de dues criatures. Com a conseqüència de la revolta, es van deportar
unes 90 persones, moltes d'elles nouvingudes, i es va condemnar a mort cinc
homes i una dona, Josepha Vilaret, que van ser executats el dia 28 de maig del
1789 a la Ciutadella, tot i les protestes dels barcelonins.
Francesca
Bonnemaison
El
darrer lloc que vam visitar fou el Centre de Cultura de Dones Francesca
Bonnemaison. Evidentment, la guia ens va parlar de Francesca Bonnemaison,
pedagoga, escriptora i promotora de l’educació femenina popular catalana.
Aquesta
dona fou la mecenes i creadora de la Biblioteca Popular de la Dona el 1909, al
barri de Sant Pere de Barcelona. Aquesta dona, tot hi haver nascut i viure en
una posició acomodada de la burgesia de finals del segle XIX i principis del
XX, i que podríem considerar conservadora, catalanista i catòlica, va treballar
per fer arribar una educació i formació a totes les dones de l’època. Amb la
proclamació de la República s’implicà en la vida política participant en les
campanyes a favor del vot femení i fent-se càrrec de l’organització femenina de
la Lliga Regionalista del seu amic Francesc Cambó. Podríem considerar a
Francesca Bonnemaison com una de les primeres dones feministes, si més no,
defensora de la igualtat de les dones del segle XX. Tingué una gran amistat amb
Dolors Monserdà, escriptora que amb les seves obres denunciava la situació de
la dona a principis del segle XX (obra destacada “La fàbrica”).
Després
de la sortida, la Marisa i jo vam gaudir d’un bon arròs negre a la Barceloneta.